В даний час на Гавайських островах формується нова расова група на основі метисації європеоїдів, монголоїдів і полінезійців. Майбутнє рас визначається низкою діючих в наш час чинників. Триває зростання чисельності населення земної кулі, збільшується міграція, підвищується частота міжрасових шлюбів. Припускають, що в результаті рухливості популяцій людини і міжрасових шлюбів у майбутньому почне формуватися єдина раса людства. У той же час припускають і інше можливий наслідок міжрасових шлюбів, пов'язане з формуванням нових популяцій з власними специфічними сполученнями генів. Обговорюючи проблему расогенеза, слід зупинитися на расизмі. Як у минулому, так і в даний час складають основу расизму збочені уявлення про природу людини в результаті перебільшення ролі біологічних факторів у його індивідуальному та історичному розвитку. Расизм зародився ще в рабовласницькому ладі, проте основні расистські теорії, які поклали початок расизму в сучасному розумінні, були сформульовані у минулому столітті. У цих теоріях обгрунтовувалися або переваги одних рас над іншими в межах європейських рас, або перевагу білих над чорними, або пропагувався сіонізм. Без будь-яких наукових обгрунтувань расисти вважають, що раси є самостійними видами, що відбуваються від різних мавпоподібних предків, або визнають спільність походження рас, але стверджують, що раси розрізняються за швидкістю і рівнем розвитку. Расисти ділять раси на «нижчі» та «вищі», вважаючи, що високі цивілізації нібито створені «вищими» расами. У XIX ст. в Європі виник культ арійської раси, що бере початок від санскритській легенди про світлі підкорювача темношкірих індусів та персів. У 1854 р. як «високої» раси французький соціолог Ж. Гобіно назвав «німецьку» расу, виступивши одночасно проти шлюбів представників «вищих» і «нижчих» рас. У подальшому расизм виявився пов'язаним з євгеніки і соціал-дарвінізмом. Деякі положення євгеніки виявилися привабливими для расистів як знаряддя покращення расових «гідність». Що стосується соціал-дарвінізму, то він виявився вигідним для расистів з тієї причини, що відкривав можливість розглядати суспільні явища на біологічній основі.
|